Washington Post genomförde nyligen en undersökning på Amazons marknadsplats i USA. De ville ta reda på om företag fortfarande säljer produkter med CBD trots förbudet. Elva av 13 produkter som ingick i testet innehöll CBD.
Amazon vill inte kommentera varför de har förbjudit dessa produkter på deras plattform. De hänvisar istället till de rådande lagarna i USA, vilket ger dem rätten att själva bestämma vad de marknadsför på deras hemsida.
Amazon hävdar vidare att de använder avancerade algoritmer för att identifiera produkter med förbjudet innehåll. Det bör dock poängteras att det alltid finns mer än 500 miljoner produkter tillgängliga på deras handelsplattform. Det är därför inte en enkel uppgift att kontrollera innehåll som strider mot deras riktlinjer.
Hur gör enskilda återförsäljare för att komma runt regelverket? Ett företag som sålde en produkt med CBD gav Washington Post ett transparent svar. De använder sig helt enkelt inte av ordet CBD i deras produktbeskrivningar. De använder istället kryptiska fraser som låter kunderna dra deras egna slutsatser.
Dessa fraser kan innehålla ord som ”hampa” och ”extrahering”:
Den här typen av marknadsföringsstrategi är dock inte riskfri. Företag som säljer förbjudna produkter riskerar nämligen långtgående konsekvenser. Amazon kan bland annat stänga av säljare, frysa deras tillgångar och driva tvister till domstol.
Vad driver vissa återförsäljare till att sälja förbjudna produkter? Ett företag hänvisar till de inkonsekventa lagarna gällande CBD i USA. De hävdar att de känner sig tvungna till att förändra deras marknadsföring till följd av detta.
En e-handelskonsult som intervjuades i artikeln hävdar att Amazon är medvetna om denna strategi. De väljer helt enkelt att ignorera problemet. Ett skäl till detta är att försäljningen av CBD-produkter är värd mycket pengar.
Amazon förnekar detta påstående. De menar att de inte medvetet skulle tillåta försäljning av förbjudna produkter.
Washington Posts omfattande undersökning lämnar en del frågetecken efter sig. Många av de företag som sålde produkter ville nämligen inte svara på några frågor. En del av dessa företag lämnade istället ett kortfattat svar för att sedan inte lämna några ytterligare kommentarer.